Zdravo a bez lepku s alternatívnymi múkami?

Zdravo a bez lepku s alternatívnymi múkami?

Či už držíte nízkosacharidovú alebo bezlepkovú diétu, je nám jasné, že sa možno chcete klasickým obilným múkam čo najviac vyhýbať. Práve preto vám VENHEL ponúka alternatívne múky, aby ste si mohli stále vychutnávať svoje obľúbené pečivo, dezerty a ďalšie múčne výrobky. 

Prospešnosť hladkej bielej múky pre ľudské zdravie je dnes veľmi diskutovanou témou. Čím ďalej viac ľudí sa prikláňa k jej obmedzeniu v rámci svojho jedálnička. To ale neznamená, že by sme mali s múkou skoncovať úplne!

Práve naopak, múka sa dá vyrábať zo širokej škály plodín, ktorými môžeme podporiť rôzne aspekty nášho zdravia. Vyskúšajte napríklad kokosovú alebo mandľovú múku, ktoré obsahujú veľa "zdravých" tukov. Z ľanovej, konopnej a slnečnicovej múky dostanete zase veľa vlákniny a bielkovín. A ako tieto múky najlepšie použiť v kuchyni? Všetky dôležité informácie sa dozviete v tomto článku. 

Hlavné benefity alternatívnych múk:

  • Neobsahujú lepok
  • Veľa vitamínov a minerálov
  • Menej sacharidov, viac bielkovín a vlákniny
  • Vhodné pre redukčnú diétu a zdravý životný štýl 
  • Zasýtia na dlhšiu dobu
  • Široký výber využitia

Nutričné hodnoty alternatívnych múk (na 100 g)

Múka Sacharidy Vláknina Bielkoviny Tuky Glykemický index
pšenová 69 g 8 g 10 g 4 g stredný
gaštanová 40 g 6 g 3 g 1,3 g nízky - stredný
kokosová 20,8 g 40 g 19,2 g 8,1 g nízky
konopná 2 g 47 g 33 g 9 g nízky
kukuričná 82,2 g 2 g 5,6 g 4 g vysoký
ľanová 8,3 g 33 g 33 g 12 g nízky
mandľová 5,7 g 10 g 8,4 g 53 g nízky
pohánková 80 g 7 g 10 g 2 g stredný
ryžová 80 g 2 g 7 g 0,8 g vysoký
sezamová 6 g 15 g 46 g 20 g nízky
slnečnicová 6 g 15 g 39 g 20 g nízky
zelená
banánová
84 g 10 g 3 g 0,3 g vysoký
  • Pšenová múka

    Pšenová múka

     
  • Gaštanová múka

    Gaštanová múka

     
  • Kokosová múka

    Kokosová múka

     
  • Konopná múka

    Konopná múka

     
  • Kukuričná múka

    Kukuričná múka

     
  • Ľanová múka

    Ľanová múka

     
  • Mandľová múka

    Mandľová múka

     
  • Pohánková múka

    Pohánková múka

     
  • Ryžová múka

    Ryžová múka

     
  • Sezamová múka

    Sezamová múka

     
  • Slnečnicová múka

    Slnečnicová múka

     
  • Zelená banánová múka

    Zelená banánová múka

     
Pšenová múka

Pšenová múka

Pšeno je lúpaná forma prosa, obilnina pochádzajúca z územia dnešnej Číny. Sú to drobné žlté guľôčky, ktoré sa dajú použiť mnohými spôsobmi. Keď ich poriadne namelieme, vyrobíme z nich vysoko kvalitnú múku.

Významnú časť pšena tvoria bielkoviny, nechýba im však ani dostatok vlákniny, vitamínu B a minerálnych látok, ako napríklad draslík, horčík, fosfor, meď, železo a zinok. Vyššie množstvo nenasýtených mastných kyselín je tiež kladom. Pšenová múka si absolútnu väčšinu týchto vlastností zachová. Navyše neobsahuje lepok!

Pšenová múka sa dá použiť na pečenie i do mnohých receptov, dajte si ale pozor na jej špecifickú chuť a arómu. Najmä pri pečení preto odporúčame pšenovú múku kombinovať s iným druhom múky, môžete ňou nahradiť až štvrtinu múky iného druhu. Pridajte pšenovú múku do polievok či omáčok, alebo si s ňou upečte sladké bezlepkové dobroty! Skúste si urobiť napríklad vynikajúce a zdravé pšenové palacinky alebo si upečte pšenové sušienky s javorovým sirupom. Pšenovú múku zakúpite priamo v eshope VENHEL v 100% BIO kvalite. Okrem toho, že je bez lepku, je vhodná aj pre vegánov!

Gaštanová múka

Gaštanová múka

Gaštanová múka je vyrobená z veľmi kvalitných talianskych sladkých gaštanov. Tie sú opatrne triedené a jemne sušené po dobu 2-3 týždňov. Keď sú potom zbavené tvrdej šupky, sú namleté na jemnú múku. Gaštanová múka sa radí medzi potraviny s nižším glykemickým indexom a môže sa preto zaradiť do jedálnička pri redukčnej diéte. Okrem toho má vysoký obsah minerálov a vlákniny, menší podiel tukov a je bezlepková.

Gaštanová múka sa hodí pre slané aj sladké jedlá, ale dá sa použiť i na zahustenie najrôznejších pokrmov. Má veľmi výraznú zemitú chuť, odporúčame ju preto zmiešať s inými druhmi múky v pomere 1:3. Pre tento účel sú ideálne sójová či amarantová múka.

U nás vo VENHELe si môžete kúpiť gaštanové cestoviny, ktoré sú z gaštanovej múky vyrobenej. Perfektne sa hodí ku klasickým talianskym jedlám alebo napríklad k mäsu. Sú vhodné pre ľudí s Paleo, nízkosacharidovú a bezlepkovou diétou.

Kokosová múka

Kokosová múka

Prvým krokom pri výrobe kokosovej múky je vylisovanie dužiny čerstvého kokosového orecha, čím sa zabezpečí jej odmastenie. Získaná hmota sa následne sušia a na záver najemno zomelie.

Kokosová múka patrí medzi múky s vôbec najväčším podielom vlákniny, tvorí totiž takmer polovicu jej obsahu! Vďaka tomu (a tiež vďaka nízkemu glykemickému indexu) kokosová múka veľmi rýchlo zasýti a hodí sa tak pri redukčných diétach. Vláknina tiež podporuje správnu funkciu našich čriev. Kokosová múka je prínosná i vďaka svojmu obsahu sacharidov a bielkovín. Samozrejme nechýba ani dôležité minerálne látky a vitamíny, kokosová múka neobsahuje lepok.

Kokosovú múku BIO vegan nájdete aj u nás v eshope. Ideálne je do sladkých jedál, dá sa skvele použiť do najrôznejších múčnikov a dezertov. Na rozdiel od iných druhov múk má charakteristickú jemnú chuť a vôňu, ktorá obohatí vaše cukrárske počiny. Dajte ale pozor, kokosová múka veľa saje. V prípade, že kokosovou múkou nahrádzate múku inú, odporúčame použiť jej približne polovičné množstvo, alebo do receptu dajte viac vajec a tekutiny.

Naša kokosová múka BIO vegan je nielen vhodná pre vegánov, ale aj pre ľudí, ktorí držia bezlepkovú či nízkosacharidovú diétu.

Konopná múka

Konopná múka

Konopná múka sa vyrába šetrným postupom lisovaním semienok za studena, čo zaisťuje, že si zachová maximum prospešných látok.

Konopná múka je extrémne bohatá na vlákninu a bielkoviny. Vláknina tvoria takmer polovicu a bielkoviny tretinu jej celkového obsahu! Konopná múka preto veľmi dobre poslúži na prečistenie nášho tráviaceho traktu. Vďaka vysokému obsahu bielkovín tiež posilňuje imunitný systém a podporuje správnu funkciu srdca. Nesmieme zabudnúť, že konopná múka je tiež bohatá na minerály, vitamín B a omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Organickú BIO konopnú múku môžete vyskúšať aj z nášho eshopu. Je prirodzene bezlepková, je vhodná pre vegánov a vďaka nízkemu glykemickému indexu si na nej môžu pochutnať aj ľudia s low carb diétou. Konopná múka v BIO kvalite sa dá využiť na nespočetné množstvo jedál, v zásade všade, kde by ste použili múku pšeničnú. Môžete ju pridať napríklad do pečiva, dezertov alebo kaší. Dobre na seba viaže vodu, takže sa skvele hodí aj do polievky alebo omáčky.

Buďte ale s konopnou múkou opatrní, jej pomer z celkového množstva múky v recepte by nemal prekročiť 20%. Najvyššie konopná múka vyniká v kombinácii s mandľovou či kukuričnou múkou.

Kukuričná múka

Kukuričná múka

Kukurica je najpestovanejšou plodinou na svete. Niet preto divu, popularita kukuričnej múky stúpa. Jej najväčším prínosom je to, že neobsahuje lepok. Je tiež bohatým zdrojom draslíka a horčíka, ktoré majú vplyv na správnu funkciu srdca a cievnej sústavy.

Kukuričná múka má široké využitie. Určite ste sa už stretli napríklad s kukuričnými cestovinami, ktoré sa z nej vyrábajú. Často sa používajú ako bezlepková alternatíva k tým pšeničným. Bez kukuričnej múky by sme nemali preslávené nachos. Funguje ako náhrada bežnej múky aj v ďalších jedlách, pridajte ju napríklad do múčnikov, kaší, polievok a omáčok.

Existujú aj tradičné pokrmy z kukuričnej múky, ktoré si jednoducho pripravíte doma. Mexické kukuričné ​​tortilly sú univerzálnym doplnkom sladkých, zeleninových a mäsových zmesí. Alebo vyskúšajte taliansku polentu ako prílohu (napríklad namiesto zemiakovej kaše). Stačí za stáleho miešania pridávať kukuričnú múku do vriacej vody. Akonáhle sa voda vsiakne a polenta sa začne odlepovať od stien hrnca, môžete sa do nej pustiť.

Ľanová múka

Ľanová múka

Múka z ľanových semienok je vyrobená lisovaním za studena. Tento proces je považovaný za najšetrnejší postup, akým je možné získať olej zo semienok. Hoci ľanová múka zostáva aj po tomto procese relatívne tučná, takmer 95% nutričnej ​​hodnoty jej tukov tvoria nenasýtené mastné kyseliny, najmä omega-3 mastné kyseliny. Ľanovou múkou preto môžete výrazne prispieť k správnej funkcii srdcovo-cievneho systému a nervovej sústavy.

Výhodou ľanovej múky je jej vysoký podiel rozpustnej vlákniny, ktorá je prospešná pre naše tenké a hrubé črevo. Zároveň pôsobí ako prevencia pred zápchami či hnačkami. Oproti bežným múkam je tá ľanová výnimočná aj svojim pomerom bielkovín a sacharidov. Má tak veľmi nízku hodnotu glykemického indexu. Ľanová múka tiež obsahuje minerálne látky ako draslík, vápnik a horčík.

Ľanová múka je veľmi výrazná, a to aj preto, že v nej zohráva zásadnú úlohu chuť ľanových semienok. V kuchyni je však potrebné rozlišovať medzi jej dvoma druhmi. Múka z tmavého ľanu je vyhľadávaná najmä kvôli svojmu obsahu bielkovín a môžete ju pridať kamkoľvek, kde sa vám bude zrovna hodiť. Je vhodná do pečiva, dezertov alebo ako závarka do polievky. Len sa neľakajte, keď vám jedlo zhnedne. Tiež odporúčame to s ňou nepreháňať, stačí jedna lyžica denne, inak môže mať laxatívne účinky.

Múka zo zlatého ľanu je trochu univerzálnejšia a môžete ju používať ako priamu náhradu za obyčajnú pšeničnú múku. Jej najväčším prínosom sú nielen bielkoviny, ale aj vysoký obsah vlákniny. Hodia sa preto do pečiva, dezertov a závariek, ale napríklad aj do jogurtov, nátierok a domácich smoothies.

V našom eshope nájdete výrobky z oboch druhov ľanovej múky. Ponúkame cestoviny z tmavej ľanovej múky a z múky zo zlatého ľanu. Ich základ je v kvalitnej múke, tapiokovom škrobe a celom vaječnom prášku. Cestoviny zo zlatého ľanu majú o niečo viac neutrálnu a jemnú chuť. Oba druhy cestovín sú ideálne pre tých, čo sa hlásia k Paleo životnému štýlu, ale aj pre tých, čo držia nízkosacharidovú diétu alebo sú citliví na lepok.

Mandľová múka

Mandľová múka

Mandľová múka sa vyrába v plnotučnom a odtučnenom variante. Je teda logické, že z nutričného hľadiska tvoria jej najväčší podiel tuky, mandľová múka ale obsahuje tiež dosť bielkovín. Je to ďalšia z radu alternatívnych múk, ktorá je veľmi vhodná pre ľudí s low carb diétou. Má totiž relatívne malý obsah sacharidov a má nízky glykemický index. Mandľová múka obsahuje tiež dôležité minerálne látky ako vápnik, horčík a draslík. Je tiež prirodzene bezlepková.

Mandľová múka natural samozrejme nechýba v našom eshope. Je zomletá z celých mandlí, vďaka čomu vyniká jej jemná textúra a oriešková chuť. Výborne sa hodí do pečenia, hlavne do toho sladkého. Pridajte ju do koláčov, marcipánu alebo makróniek, všetko s ňou chutí úplne skvele!

Alebo si s našou mandľovou múkou môžete vyrobiť vlastné mandľové mlieko. Stačí ju vylúhovať po dobu asi troch hodín vo vode a rozmixovať. Až nápoj vypení, môžete ho dosladiť medom alebo javorovým či datľovým sirupom podľa potreby.

Okrem nízkosacharidovej a bezlepkovej diéty nájde mandľová múka využitie aj v rámci Paleo stravy. Je vhodná samozrejme aj pre vegánov a vegetariánov.

Pohánková múka

Pohánková múka

Pohánková múka je trochu netradičnou surovinou, ktorá nájde svoje využitie najmä pri pečení. Pridajte ju do chleba, rožkov, koláčov, buchiet a múčnikov. Pohánková múka sa samozrejme hodí aj ako zahusťovadlo do polievok a omáčok. Odporúčame ju ale používať maximálne v tretinovom pomere voči celkovému množstvu múky v recepte.

Pohánková múka je bezlepková. Je bohatým zdrojom množstva vitamínov a horčíka a draslíka, ktoré prispievajú správnej funkcii cievnej sústavy. Pohánková múka si zo semienok uchováva dôležité látky ako cholín, rutín a tiež vyváženú skladbu aminokyselín.

Ryžová múka

Ryžová múka

Ryžová múka je užitočná najmä kvôli svojej univerzálnosti. Po prvé je bezlepková, takže je vhodná úplne pre všetkých. Po druhé má nespočetné množstvo využitia. Môžete ju využiť pri pečení a dezertoch (hlavne tých nepečených). Skúste ju tiež pridať do omáčok, nátierok, placiek a kaší. Určite poznáte lahodný ryžový puding, ktorý si s pomocou ryžovej múky môžete urobiť priamo doma!

Odporúčame ju však zmiešať s nejakou inou bezlepkovou múkou, kukuričná a pohánková múka sú vhodnými kombináciami. Taky dajte pozor, koľko ryžovej múky do receptu pridáte. Pre správnu konzistenciu cesta je vhodné nahradiť ryžovou múkou zhruba pätinu celkového obsahu múky v recepte. Pomer môžete upraviť podľa chuti. Cesto bude o niečo menej pružné a bude sa trochu viac trhať než z pšeničnej.

Sezamová múka

Sezamová múka

Sezamová múka je vyrobená lisovaním za studena. Tento proces je považovaný za najšetrnejší postup, akým je možné získať olej zo semienok. Sezamové múka je ľahká, ale je v nej cítiť charakteristická chuť sezamu.

Oproti klasickým múkam je výnimočná svojím mnohonásobne vyšším podielom bielkovín, ktorý dosahuje okolo 50%. To je viac ako u mnohých orechov, mias a mliečnych výrobkov. Sacharidy sú naopak najmenej zastúpenou zložkou, sezamové múka je preto vhodná pre ľudí s nízkosacharidovú diétou. Má vysoký obsah vlákniny a je tiež zdrojom nasýtených mastných kyselín. Sezamové múka neobsahuje lepok.

Sezamová múka sa hodí do všetkých low carb, RAW, bezlepkových i Paleo receptov ako priama náhrada za obyčajnú pšeničnú múku. Môžete ju pridať do pečiva, muffinov, lievancov, buchiet alebo sušienok. Hodí sa aj na obaľovanie mäsa či zeleniny, alebo s ňou môžete zahustiť polievku či omáčku.

VENHEL zo sezamovej múky vyrábajú sezamové cestoviny, ktoré si môžete zakúpiť v našom eshope. Veľmi dobre fungujú ako typické talianske jedlo s pestom. Sú ideálne pre tých, čo sa hlásia k Paleo životnému štýlu, ale aj pre tých, čo držia nízkosacharidovú diétu alebo sú citliví na lepok.

Slnečnicová múka

Slnečnicová múka

Slnečnicová múka je vyrobená lisovaním za studena. Semienka sa pred týmto procesom môžu olúpať, ale tiež nemusia (potom vzniká celozrnná múka). Tento spôsob lisovania je považovaný za najšetrnejší postup, akým je možné získať olej zo semienok. Potom sa slnečnicové semienka jemne namelú.

Slnečnicová múka je výnimočná najmä ako zdroj bielkovín, z tohto hľadiska je na tom lepšie než mnohé oriešky, mäsa aj mliečne výrobky. Je bohatá aj na vitamíny E a B a minerálne látky ako horčík, železo, fosfor a vápnik. Slnečnicové múka obsahuje len malé množstvo sacharidov, takže sa hodí pre ľudí s nízkosacharidovú diétou. Naviac je bezlepková.

V kuchyni si musíte dať pozor, či používate slnečnicovú múku obyčajnú alebo celozrnnú. Ak celozrnnú, tak ju odporúčame iba ako náhradu za 10 - 15% obsahu klasickej múky. Všeobecne sa ale slnečnicová múka hodí na zahustenie jedál, napríklad omáčok či polievok. Dá sa pridať aj do pudingov, kaší a jogurtov, ale je dobrá aj na pečenie.

U nás vo VEHEL používame slnečnicovú múku na výrobu cestovín. Ich základ je v kvalitnej múke, tapiokovom škrobe a celom vaječnom prášku. Slnečnicové cestoviny sú tenké, hladké a klzké. Vyznačujú sa výraznou chuťou, ktorá je typická pre slnečnicové semienka. Môžete ich podávať ku slaným i sladkým pokrmom. Slnečnicové cestoviny sú ideálne pre tých, ktorí sa hlásia k Paleo životnému štýlu, ale aj pre tých, čo držia nízkosacharidovú diétu alebo sú citliví na lepok.

Zelená banánová múka

Zelená banánová múka

texMúka zo zelených banánov (čiže plantejnová múka) sa vyrába z nezrelých zelených banánov, ktoré sa najskôr ručne ošúpu, nakrájajú na menšie kúsky, potom sa niekoľko dní sušia a nakoniec rozomelú. Na 1 kilogram múky sa spotrebuje približne 8 až 10 kilogramov zelených banánov. Tie sú považované za zeleninu. Možno vás prekvapí, že zelené banány nemajú chuť ako tie klasické žlté. V kuchyni sa zelené banány používajú podobne ako zemiaky. A pozor, vyžadujú tepelnú úpravu!t1

Zelená banánová múka si vďaka šetrnému výrobnému procesu zachováva prospešné látky. Je bohatá na minerály a vlákninu a práve vďaka obsahu prirodzenej vlákniny po tejto múke nemáte pocit ťažkosti. Po uvarení si stále uchováva nestráviteľné škroby, vďaka ktorým máte dlho pocit sýtosti. Naviac je bez lepku!

Zelená banánová múka sa v kuchyni hodí na obrovské množstvo rôznych receptov. Môžete s ňou nahradiť úplne obyčajnú pšeničnú múku, odporúčame ale nahradiť vždy maximálne tretinu celkového obsahu. Nebojte sa zelenú banánovú múku pridať do slaných i sladkých dezertov, alebo ju vyskúšajte pri obaľovaní rezňov.

Od VENHEL môžete ochutnať všetky možné druhy cestovín zo zelenej banánovej múky. Vyznačujú sa neutrálnosťou, jemnou chuťou a vôňou. Sú hrubšie. Ich základ je vyrobený z kvalitnej múky, tapiokového škrobu a celého vaječného prášku. Sú ideálne pre všetkých stúpencov Paleo, nízkosacharidovej alebo bezlepkovej diéty.

Autor článku:

Michaela Gavurová

Dátum poslednej aktualizácie:

Bol tento článok pre vás užitočný?

4,5 / 5 (26 hlasovalo)

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Rýchly, efektívny a komfortný spôsob doručenia s viac ako 1300 výdajnými miestami po celom Slovensku.

Pri nákupe nad 50€ dopravu neplatíte

Platí pre Slovensko aj Českú republiku, tak prečo to nevyužiť?

Zažili naše výrobky cestou ku vám kopu dobrodružstiev?

Pošlite nám foto poškodeného tovaru a my vám obratom pošleme nový.

Férovo od malých lokálnych výrobcov

Podporujeme malých výrobcov a nakupujeme za férové ceny. Mnohé naše výrobky sú vyrábané ručne.

Pravidelné info o novinkách a akciách e-mailom

Venhel newsletter
Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.