Semienka: Malé veľké potraviny, nenechajte sa oklamať ich veľkosťou!

Semienka: Malé veľké potraviny, nenechajte sa oklamať ich veľkosťou!

Semienka si nájdu cestu všade tam, kde v kuchyni nechýba kreativita a zdravé recepty. V tomto článku sa budeme venovať najznámejším semienkam, ich využitiu, zloženiu a benefitom. Podelíme sa s vami tiež o tipy použitia semienok v kuchyni. Nenechajte sa oklamať veľkosťou, semienka patra k tomu najlepšiemu čo nám príroda dala. 

Dôkladne sa pozrieme na: 

  • Chia semienka

    Chia semienka

     
  • Slnečnicové semienka

    Slnečnicové semienka

     
  • Tekvicové semienka

    Tekvicové semienka

     
  • Konopné semienka

    Konopné semienka

     
  • Ľanové semienka

    Ľanové semienka

     
  • Mak modrý

    Mak modrý

     
  • Sezam čierny

    Sezam čierny

     

 

 

Chia semienka

Chia semienka: Dokonalé nutričné zloženie, z ktorého profitovali už Aztékovia a Mayovia

Chia semienka sú malé čierne semená z rastliny Salvia hispanica, ktorá je príbuzná mäte. Podobne ako v článku o čokoláde je nutné spomenúť Mayov a Aztékov, pre ktorých boli chia semienka dôležitou potravinou. „Chia“ znamená v starej Mayskej reči „sila“.

Ľudia si odpradávna chia semienka vážili kvôli ich bohatému nutričnému obsahu a jeho pozitívnym dopadom na telo aj mozog. V maličkých chia semienkach sa nachádza množstvo prospešných látok ako sú: kalcium, magnézium, mangán, fosfor, zinok, draslík, vitamín B1, B2a B3. Chia semienka sa stali v poslednej dobe hitom a hovorí sa o nich ako o superpotravine, pretože obsahujú malé množstvo kalórii, na dve polievkové lyžice to vychádza len 137 kalórií a jeden gram stráviteľného sacharidu. Chia semienka sú doslova nabité vlákninou, bielkovinami, omega-3 mastnými kyselinami a rôznymi mikroživinami.

Ďalším argumentom, ktorý vás presvedčí prisypať si chia semienka do jogurtu, šalátu alebo smoothie sú antioxidanty, ktoré znižujú riziko neurodegeneratívnych chorôb súvisiacichs vekom, zlepšujú vaskulárne funkcie a majú pozitívny vplyv na pleť. Takmer všetky sacharidy v chia semienkach sú vláknina. V praxi to znamená, že väčšinu sacharidovej vlákniny telo nestrávi a táto zložka chia semienok nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Vysoké množsvo vlákniny v týchto semiačkach je zodpovedné aj za ich schopnosť vstrebať až 10-12 násobok svojej váhy v podobe vody. Táto skutočnosť zvyšuje sýtosť a podporuje pomalé vstrebávanie potravy, čím nás vedie k prijímaniu menšieho množstva kalórií.
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24811150/, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0023643808001345

V našej ponuke na VENHEL nájdete chia semienka v dvoch variantoch: Chia semienka a BIO Chia semienka. Ak by ste ste sa nevedeli rozhodnúť, rozdiely medzi konvenčnými a BIO potravinami sme podrobne zhrnuli v článku o BIO.

Tipy na servírovanie chia semienok:

Chia semienka sa hodia ako príloha do jogurtu, šalátu alebo smoothie. Chia semienka  vyniknú napríklad v čokoládovo-kešu chia pudingu, v ktorom môžete využiť naše lahodné kešu jadrá. Ak ale nie ste úplne hladný a chcete sa osviežiť, chia semienka chutia perfektnev čistej vode s čerstvou mätou ako súčasť pitného režimu.

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka: Zdravé tuky, vitamíny a minerály

Zamlsajte si zdravo so slnečnicovým semienkami, obsahujú totiž veľa zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Ako je na prvé počutie známe, slnečnicové semienka sú plodmi slnečnice (Helianthus annuus). Jeden slnečnicový kvet môže obsahovať až 2 000 semienok. Slnečnice a teda slnečnicové semienka sa rozdeľujú do dvoch kategórii – tie, ktoré sa pestujú kvôli lisovaniu oleja a tie, ktoré sú pestované na konzumáciu. My sa dnes budeme baviť hlavne o druhom menovanom druhu semienok, ktoré spoznáte tak, že majú čierno bielu pruhovanú nejedlú škrupinu (trup). Slnečnicové semienka určené k lisovaniu majú čierne trupy.

O nejedlé trupy (škrupiny) sa u nás vo VENHEL nemusíte báť, lúpané slnečnicové semienka najvyššieho štandardu sa už tešia ako vám spestria jedálniček, poslúžia ako snack ku seriálu alebo vás inšpirujú k novým domácim receptom.

Slnečnicové semienka majú vysoký obsah vitamínu E, selénu a prospešných rastlinných zlúčenín, ktoré môžu pomôcť predchádzať chronickým chorobám, pomáhajú znižovať krvný tlak, cholesterol a cukor v krvi. Ďalej sa slnečnicové semienka spájajú hlavne s obsahom horčíka, bielkovín a linolových mastných kyselín.

Slnečnicové semienka sa osvedčili ako výborný bojovníci proti chronickým zápalom, ktoré sú na rozdiel od tých krátkodobých veľmi nebezpečné. Pri štúdii na výskumnej vzorke (6 000 dospelých ľudí) zistili vedci, že jedinci, ktorí konzumujú slnečnicové semienka aspoň 5 krát týždenne znižujú hladinu C-reaktívneho proteínu o 32%. C-reaktívny proteín je zodpovedný za zvýšené riziko srdcových chorôb. Zlúčenina v slnečnicových semenách blokuje enzým, ktorý spôsobuje zúženie krvných ciev. V praxi to môže pomôcť znížiť krvný tlak. Horčík v slnečnicových semiačkach pomáha tiež k zníženiu tlaku. Rastlinné zlúčeniny v semienkach sú z veľkej časti zodpovedné za znižovanie rizika vzniku cukrovky 2. typu.
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16357111/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16357111/

Tipy na servírovanie slnečnicových semienok:

Slnečnicové semienka možno použiť pri pečení domáceho chleba, ako prílohu do obľúbenej kaše, do cereálií, na výrobu homemade tyčinek spolu s našimi lahodnými sušenými plodmi. Ďalej sa dajú použiť aj ako posyp zeleninového šalátu, do jogurtu, príloha do praženice alebo do kuracieho či tuniakového šalátu. Slnečnicové semienka majú jemnú, orechovú chuť a pevnú, ale jemnú textúru. Často sa pražia, aby sa zvýraznila ich chuť.

Tekvicové semienka

Tekvicové semienka: Horčík, zinok a zdravé tuky

Už veľmi malé množstvá tejto pochúťky vám vedia poskytnúť množstvo zdravých tukov, horčíku a zinku. „Pepita“ ako sa im v Mexiku hovorí sú bohaté tiež na antioxidanty a železo. Dve polievkové lyžice obsahujú len približne 151 kalórií. Pomáhajú pri chorobách a podobne ako slnečnicové semienka pôsobia protizápalovo. Tekvicové semienka môžu hrať kľúčovú úlohu v prevencii a liečbe rakoviny prsníka, sú za to zodpovedné lignany. Ďalšie štúdie preukázali, že doplnok obsahujúci tekvicové semená má potenciál spomaliť rast buniek rakoviny prostaty. Výskumy naznačujú, že jeden z antioxidantov – Ryptofán dopomáha k lepšiemu spánku. Takže ak sa vám nebude dať nabudúce zaspať skúste si dať nejaké tekvicové semienka lúpané.
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23859042/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22293856/

Tekvicové semienka sú jedným z najlepších prírodných zdrojov horčíka. Ten je zodpovednýza viac ako 600 chemických reakcií v našom tele. Vo veľkej miere pomáha v regulácii krvného tlaku, pri znižovaní rizika srdcových chorôb, vo formovaní a udržiavaní zdravých kostía regulácii hladiny cukru v krvi. Štúdie preukázali, že výrobky z tekvice a tekvicové semená môžu znížiť hladinu cukru v krvi, čo je obzvlášť dôležité pre ľudí s cukrovkou, ktorí môžu mať ťažkosti s jej kontrolou.
Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/11-benefits-of-pumpkin-seeds#TOC_TITLE_HDR_8

U mužov sú tekvicové semienka dôležité pre kvalitu spermií a ich ochranu pri autoimunitných ochoreniach, ako je napríklad celiakia, o ktorej sme tiež napísali podorobný článok. Antioxidanty a iné živiny sú zase zodpovedné za zdravú hladinu testosterónu.

Kopec zdravotných benefitov v 200 g balíčku nájdete u nás na venhel.sk. V našej ponuke nájdete tekvicové semienka lúpané v dvoch variantoch: Tekvicové semienka lúpané a BIO Tekvicové semienka lúpané. Ak by ste ste sa nevedeli rozhodnúť, rozdiely medzi konvenčnými a BIO potravinami sme podrobne zhrnuli v článku o BIO.

Tipy na servírovanie tekvicových semienok:

Pražené alebo neupravované ako zdravý snack k dobrému filmu, z Halloweenskej tekvice pri sledovaní hororu alebo z VENHEL po celý rok bez ohľadu na žáner. Miesto si tekvicové semienka nájdu aj v pečive, jogurtoch a na ozvláštnenie šalátov či kaší.

Konopné semienka

Konopné semienka: Výnimočne výživné semienka bez obsahu THC

Táto plodina sa stáva v poslednej dobe veľkým hitom, ľudia totiž začali zisťovať, že sa v nej nenachádza žiadne množstvo psychoaktívnej zlúčeniny (THC) a zdravotných benefitov, ktoré konopné semienka ponúkajú, je celá rada. O pozitívnych dopadoch na zdravie vedeli už dávno v Ázii, v Číne sa používa konopný olej ako potravina a liek najmenej 3 000 rokov. Konopné semienka pochádzajú z rastliny a rovnakého druhu ako Cannabis (Marihuana),ale majú odlišnú odrodu a neobsahujú absolútne žiadne množstvo THC. Konopné semienka sú výnimočne výživné a bohaté na zdravé tuky, bielkoviny a rôzne minerály.
Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10681-004-4811-6

Konopné semienka, technicky hovoríme o orechoch, sú často označované ako konopné srdiečka (hemp hearts), tvarom by ste to na ne netipovali, no konopné semená sú skvelým zdrojom arginínu a kyseliny gama-linolénovej, ktoré sú spojené so zníženým rizikom srdcových chorôb.

25% z ich celkových kalórii sú bielkoviny a navyše obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, takže sú kompletným zdrojom bielkovín. Konopné semienka obsahujú viac ako 30% tuku, sú bohaté na dve esenciálne mastné kyseliny: kyselinu linolovú (omega-6) a kyselinu alfa-linolénovú (omega-3). Konopné semienka sú perfektným zdrojom vitamínu E, fosforu, draslíka, sodíka, horčíka, síry, vápnika, železa a zinku. Celé semienka môžu pomocť s trávením.

Pri BIO RAW verzii, ktorú nájdete u nás na venhel.sk, je ich konzumácia bezpečná aj u detí, tehotných i dojčiacich žien, ale aj u športovcov. 

Tipy na servírovanie konopných semienok:

Konopné semienka majú lahodnú jemnú orechovú príchuť preto sú vhodné ako zdravý snack neupravované. Ich chuť vynikne aj v smoothie ale aj pri pečení, odporúčame vyskúšať napríklad banánové muffiny s konopnými semienkami.

Ľanové semienka

Ľanové semienka: Jedna polievková lyžica plná zdravia denne

O zdravotných benefitoch ľanových semienok vedeli ľudia už od počiatku civilizácie. Kráľ Rímskej ríše Karol Veľký nariadil všetkým svojim poddaným aby jedli ľanové semienka kvôli zdraviu. Ľanové semienka (Linum usitatissimum, čo znamená „najužitočnejšie“) existujúv dvoch variantoch: Ľanové semienka hnedé a ľanové semienka zlaté, oba druhy sú rovnako výživné a považujú sa za superpotraviny. Ľanové semienka dokážu nášmu telu odovzdať veľa živín už v množstve jednej polievkovej lyžice (obvyklá dávka). Ľanové semienka sú bohaté na bielkoviny, vlákninu, omega-3 mastné kyseliny, vitamíny a minerály.

Ľanové semienka sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín ALA. Podľa mnohých výskumov, sú ALA mastné kyseliny prínosné pre zdravie srdca a znižujú riziko mŕtvice. Ľanové semienka obsahujú lignany (rastlinné zlúčeniny), ktoré majú antioxidačné a estrogénové vlastnosti, ktoré znižujú riziko rakoviny a zlepšujú zdravie.
Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds#TOC_TITLE_HDR_3 https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds#TOC_TITLE_HDR_4

Jedna dávka (jedna polievková lyžica) ľanového semienka obsahuje 3 g vlákniny, čo je asi 10% priemerného denného odporúčaného príjmu vlákniny dospelého človeka. Ľanové semienka obsahujú dva druhy vlákniny (rozpustnú a nerozpustnú), tento mix je zodpovedný za zdravšiu a pravidelnú stolicu. Vláknina tiež znižuje hladinu cholesterolu a znižuje riziko srdcových chorôb. Ľanové semienka tiež pomáhajú pri znižovaní krvného tlaku, obsahujú vysoko kvalitný proteín, pomáha pri kontrole hladiny cukru v krvi. 

Zlaté ľanové semienko v BIO kvalite má na rozdiel od hnedého výraznejšiu orieškovú chuť, obe sú však relatívne rovnako nutrične výživné. Ľanové semienko hnedé aj Ľanové semienko hnedé BIO má chuť jemnejšiu. Ak by ste ste sa nevedeli rozhodnúť, rozdiely medzi konvenčnými a BIO potravinami sme podrobne zhrnuli v článku o BIO.

Tipy na servírovanie ľanových semienok:

Pridávajte ich jednoducho do vody, použite mleté ľanové semienka ako súčasť raňajkových cereálií, ako prílohy k jogurtu alebo nimi zahustite svoje obľúbené smoothie. Pri pečení ľanové semienka pridávajte do sušienok, muffinov alebo do chleba.

Mak modrý

Mak modrý: Tradične a zdravo

Mak modrý (Papaver smoniferum) sa po stáročia používal ako tradičný liek. Pochádza z východného Stredomoria a jeho kvety majú rôzne farby, najčastejšie však bielu a žltú. Podobne ako väčšina semien, aj mak modrý je bohatý na vlákninu, rastlinné tuky a ďalšie prospešné látky. Jedna polievková lyžica maku obsahuje 46 kalórií. Mak obsahuje veľké množstvo mangánu, ktorý je prospešný pre kosti a zrážanie krvi, tiež sa v ňom nachádza množstvo medi. Mak obsahuje tiež antioxidanty (najmä polyfenoly), ktoré znižujú riziko srdcových chorôb a chránia pred poškodením buniek.
Zdroj: https://www.researchgate.net/publication/304026423_Spices_as_an_Alternative_Therapy_for_Cancer_Treatment, https://www.healthline.com/nutrition/poppy-seeds-health-benefits#1.-Rich-in-nutrients-and-antioxidants, https://ods.od.nih.gov/factsheets/Manganese-HealthProfessional/,

Mono- a polynenasýtené tuky v maku pôsobia prospešne pre vaše srdce a pokožku. Mak modrý podporuje zdravé trávenie a niektoré výskumy naznačujú, že mak môže podporovať plodnosť. 
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28520519/

Vo VENHEL nájdete okrem iných semienok aj Mak modrý BIO vypestovaný podľa zásad ekologického poľnohospodárstva. Je RAW a je pripravený vám nostalgicky pripomenúť obľúbené babičkine recepty alebo vás nakopnúť k experimentovaniu v kuchyni.

Tipy na servírovanie maku modrého:

Mak modrý sa v domácej kuchyni využíva už niekoľko generácií a preto môžeme oprášiť staré rodinné recepty a pridať k nim niečo nové, pripravte si napríklad: makovú bábovku s citrónom, citrónovo-cuketový bread, jednoduché makové sušienky ku káve, legendárne makové „slniečko“ s višňovým BIO džemom, alebo si makom posypte domáce burgrové žemle či kaiserky.

Sezam čierny

Sezam čierny: Čierna vynikne hlavne vo farebných fresh jedlách, ktorým dodá cenné zdravé benefity

Sezamové semienka sú olejnaté semená, ktoré pochádzajú z rastliny Sesamum indicum. Určite ste sa už stretli s bielymi sezamovými semienkami, šedými sezamovými semienkami, hnedými sezamovými semienkami alebo zlatými sezamovými semienkami. Sezam čierny sa teší obľube kvôli jeho benefitom, dve polievkové lyžice týchto semiačok obsahujú 100 kalórií, 2 gramy vlákniny a 3 gramy proteínu. Sezam čierny je nabitý makrominerálmi a stopovými minerálmi, tie sú spájané so znížením rizika srdcových chorôb (problémy s vysokým tlakom).
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29543505/

Polovicu semiačok tvorí olej, takže sú dobrým zdrojom zdravých mononenasýtenýcha polynenasýtených tukov. Všeobecne platí, že sezamové semienka čiernej alebo inej farby boli ponechané s vonkajším trupom (škrupinou), zatiaľ čo biele sezamové semienka boli trupov zbavené. Nelúpané sezamové semienka (tiež sezam čierny) sú chrumkavejšie a majú výraznejšiu chuť, rozdiely medzi čiernym a bielym sezamom sú samozrejme aj nutričného charakteru. Lignany sa z veľkej časti vyskytujú práve v škrupine, čierny sezam (nelúpaný)je na tom tiež lepšie s počtom nenasýtených mastných kyselín nenasýtených tukov.
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21842753/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30263512/

Sezam čierny je tiež výborný na oxidačný stres v pečeni a pomáha tak k zdravej postave. Tak ako pri mnohých semienkach aj sezam čierny je bohatý na antioxidanty, ktoré znižujú riziko srdcových chorôb. Antioxidanty zo sezamu tiež zabraňujú poškodeniu buniek, ktoré môže viesť až k chronickým chorobám, cukrovke alebo rakovine. Sezam tiež pomáha udržiavať zdravú pokožku a vlasy. 

Sezam čierny, ktorý ponúka množstvo zdravotných benefitov a naozaj široké gastronomické využitie, kúpite v kvalite toho najvyššieho štandardu malých fariem, u nás na venhel.sk.
Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30244573/

Tipy na servírovanie sezamu čierneho:

Sezam semienka sa hodia perfektne ako ozdoba ázijských jedál s ryžou, my vo VENHEL si nevieme predstaviť poke bez dobrého čierneho sezamu. Ďalej sa ním dajú posypať rezance, šaláty, zelenina alebo pečivo – (podobne ako pri maku) – burgrové žemle alebo kaiserky. Lahodne chutí napríklad aj ako chrumkavý obal pečenej ryby.

Autor článku:

Michaela Gavurová

Dátum poslednej aktualizácie:

Bol tento článok pre vás užitočný?

4,5 / 5 (26 hlasovalo)

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Rýchly, efektívny a komfortný spôsob doručenia s viac ako 1300 výdajnými miestami po celom Slovensku.

Pri nákupe nad 50€ dopravu neplatíte

Platí pre Slovensko aj Českú republiku, tak prečo to nevyužiť?

Zažili naše výrobky cestou ku vám kopu dobrodružstiev?

Pošlite nám foto poškodeného tovaru a my vám obratom pošleme nový.

Férovo od malých lokálnych výrobcov

Podporujeme malých výrobcov a nakupujeme za férové ceny. Mnohé naše výrobky sú vyrábané ručne.

Pravidelné info o novinkách a akciách e-mailom

Venhel newsletter
Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.