Orechy sú výživné a plné tukov, vitamínov a minerálnych látok. Objavte ich výhody.

Orechy sú výživné a plné tukov, vitamínov a minerálnych látok. Objavte ich výhody.

Názov "orech" je používaný pre širokú škálu plodín. Možno vás ale zarazí, že väčšina z nich orechy v skutočnosti vôbec nie su. Ďalším prekvapením je, koľko prospešných látok skrývajú pod škrupinou.

Orechy sú bohatým zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálnych látok, ktoré potrebujeme pre zdravie nášho tela i mysle. Niet preto divu, že boli odjakživa súčasťou našich jedálničkov. Každý kút sveta mal pár vlastných druhov, na ktorých si mohli tamojší ľudia pochutnať. Vo VENHELi sme ich zhromaždili všetky na jedno miesto, aby ste ich mohli vyskúšať už dnes! Všetky potrebné informácie nájdete v tomto článku.

Orech, strukovina, alebo ovocie?

Z botanického hľadiska sa orechy radia medzi suché plody. Do tejto skupiny patrí okrem iných aj mnoho ďalších plodín, ktoré sa laicky označujú ako orechy.

Keď sa ale pozrieme na definíciu orecha ešte trochu bližšie, zistíme, že je charakterizovaný ako jednosemenný a nepukavý plod. To znamená, že naozaj sa medzi orechy zaraďujú v zásade len lieskové oriešky, plody lipy, ale tiež napríklad pistácie a niektoré plody stromov a kríkov z čeľade orieškovitých.

Ale pozor! Vlašské orechy, ktoré sú plodom samotného orecha kráľovského, spadajú pod kôstkovice (rovnako ako napríklad broskyňa). To, čo jeme, je totiž jadro kôstky. To isté platí pre väčšinu ostatných takzvaných "orechov", ako sú mandle, pekanové orechy alebo kokos. Arašidy naopak patria medzi strukoviny, pretože rastú v zemi v strukoch. Kešu sú plodom zvaným nažka. Píniové oriešky ani nepatria k listnatým stromom, ale sú to semienka borovice. Keby sme chceli byť biologicky presní, trefnejšie by sme mohli všetky tieto plodiny nazývať ako škrupinové plody.

Hlavné benefity orechov

  • Plné "zdravých" tukov, omega-3 mastných kyselín a minerálnych látok
  • Vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín
  • Prospešné pre mozog
  • Prírodné orechy si zachovávajú všetky dôležité živiny
  • Zasýtia, dobré ako súčasť stravy, ktorá podporuje chudnutie
  • Vhodné pre ľudí s low carb, keto či Paleo diétou
  • veľmi chutné
Náš tip: nechajte orechy cez noc namočené vo vlažnej vode, zlepšíte tým ich výživové hodnoty. Dôjde k aktivácii klíčenia a zvýši sa množstvo vitamínov, minerálnych látok a enzýmov.

 

Spoznajte orechy v našej ponuke

Arašidy

Arašidy

Arašidy, inak tiež búrske oriešky, sa síce často radia medzi orechy, v skutočnosti sa ale jedná o strukovinu. To, čo jeme, sú totiž semená podzemnice olejnej, ktorá vyrastá v podzemných strukoch. Tento žlto kvitnúci krík je pôvodne z Južnej Ameriky, kde bol domestikovaný už pred šiestimi tisíckami rokov. Od tej doby sa rozšíril do celého sveta a dnes sa pestuje najmä v Číne, ale aj v Indii, v Južnej Afrike a v USA.

Arašidy - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Arašidy - Nutričné hodnoty

Niet divu, že sú arašidy tak populárne. Obsahujú totiž veľa látok prospešných pre ľudské zdravie. Z vedeckých štúdií vyplýva, že arašidy zlepšujú prevenciu kardiovaskulárnych chorôb (štúdia). Sú výborným zdrojom bielkovín a vlákniny a majú vysokú energetickú hodnotu. Rýchlo vás preto zasýtia. Navyše sú arašidy skoro z polovice tvorené tukom, ktorý prispieva k zníženiu hladiny cholesterolu a triglyceridov v krvi. Ďalším účinkom arašidov je prevencia žlčových kameňov (štúdia). Sú tiež bohatým zdrojom vitamínov, najmä radu B, a celého radu minerálnych látok, ako je napríklad horčík, vápnik a draslík.

U nás si môžete arašidy zakúpiť vo forme orechového arašidového masla, ktoré je 100% prírodné a chutí lahodne. A to aj bez pridaného cukru! Bezpochýb poznáte arašidové maslo z Ameriky, kde je typickou súčasťou desiatových sendvičov. Možno vás ale prekvapí, aké široké má v skutočnosti využitie. Vyskúšajte arašidové maslo napríklad v našom recepte na ázijské stir fry rezance. Alebo si zamlsajte s našim arašidovým maslom skombinovaným s mliečnou, horkou alebo bielou čokoládou. Stále v ňom nájdete všetky benefity čistého arašidového masla!

Kešu

Kešu

Kešu orechom trochu bližšie, botanicky správne sa však tento plod nazýva nažka (napríklad žaluď je tiež nažka). Kešu orechy sú semená ľadvinovníka západného, ktorý pôvodne pochádza z Brazílie. V 16. storočí tento strom portugalskí moreplavci priviezli do Mozambiku a Indie, odkiaľ sa ďalej celosvetovo šíril v suchých tropických oblastiach. Rastie vo vysokých nadmorských výškach okolo 1000 m a pestuje sa najmä na plantážach. Najväčšími súčasnými producentmi sú Vietnam, Nigéria, India a Pobrežie Slonoviny.

Nutričné hodnoty kešu orechov
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Nutričné hodnoty kešu orechov

Kešu oriešky obsahujú veľa telu prospešných látok. Po prvé majú vysoký obsah bielkovín a omega-3 a omega-6 nenasýtených kyselín, ktoré podporujú kardiovaskulárnu činnosť. Navyše kešu orechy skvele zasýtia, pritom patria k orechom s najnižším obsahom tuku! Nesmieme zabudnúť ani na mnoho dôležitých minerálnych látok, akými sú napríklad horčík, železo a zinok.

Kešu si môžete dopriať na mnoho spôsobov. Sú samozrejme vynikajúce samotné, napríklad ako desiata v práci alebo k obľúbenému seriálu. Často sa kešu používajú vo vegánskej kuchyni, napríklad ako základ RAW tort, ale môžete si z nich vyrobiť aj domáce kešu mlieko, kešu syr alebo kešu maslo. VENHEL pre vás má lahodný a 100% prírodný kešu krém, ale aj kešu krém s jahodami  rovno pripravený! Všetky výhody kešu orechov sú v ňom zachované. Zmlsnite si na našom kešu masle samotnom alebo si ním dochuťte exotické jedlá!

Lieskové orechy

Lieskové orechy

Lieskové oriešky rastú na kríku menom lieska obyčajná. Lieska a lieskové oriešky pochádza pôvodne z Európy. V Česku aj na Slovensku majú lieskové orechy dlhú gastronomickú, liečiteľskú a rezbársku tradíciu. Dnes sa lieska vyskytuje aj v priľahlých oblastiach Ázie a severnej Afriky. Na pestovanie lieskových orechov sa v súčasnosti špecializujú napríklad Turecko či Gruzínsko.

Lieskové orechy - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Lieskové orechy - Nutričné hodnoty

Možno sa vám môžu zdať lieskové orechy obyčajné, sú ale veľmi zdraviu prospešné. Obsahujú veľké množstvo tukov, 91% z nich sú však nenasýtené mastné kyseliny, takže nemajte strach. Podporujú správnu funkciu nášho srdca. Lieskové orechy pomáhajú nášmu zdraviu tiež množstvom bielkovín, vlákniny, horčíka, fosforu a vitamínov B, C a E.

Lieskové orechy majú široké využitie. Sú skvelé samotné alebo ako súčasť študentských zmesí. Hodia sa aj do domácej granoly alebo ich použite k tvorbe lahodných lieskovoorieškových dezertov. Stále populárnejšia je aj výroba domáceho lieskovoorieškového mlieka. V prípade lieskovoorieškového krému VENHEL, ale aj lieskovoorieškovom kréme s vlákninou z čakanky už urobil všetku prácu za vás. Stačí si ho objednať a môžete si ho vychutnať priamo z pohára.

Mandle

Mandle

Mandle nie sú v skutočnosti orechy, ale jadrá kôstky plodu mandľovníka obyčajnej, ktorá je príbuzná s marhuľami a broskyňami. Na miesto pôvodného výskytu tohto stromu sa názory líšia, už v staroveku sa však mandľovníky zo Strednej Ázie rozšírili do Grécka a všeobecne potrebujú stabilné teplé subtropické podnebie. Dnes sa mandle pestujú po celom svete, takmer 80 % svetovej produkcie pochádza z Kalifornie.

Mandle - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Mandle - Nutričné hodnoty

Mandle sú bohatým zdrojom množstva telu prospešných látok. Vďaka vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín, bielkovín a vlákniny rýchlo zasýtia a tvoria tak ideálnu zložku redukčnej diéty. Mandle majú tiež menej kalórií a viac vápnika ako ostatné orechy. Môžu tak byť dôležitým pomocníkom pre udržanie zdravých kostí a zubov. Mandle sú tiež bohaté na vitamín E, čo je antioxidant pôsobiaci proti zápalom.

VENHEL si dáva záležať, aby ste si mohli vychutnať tie najkvalitnejšie potraviny. Aj preto sú naše mandle pražené v prírodnej šupke. Vďaka tomu si zachovajú nielen lahodnú chuť, ale aj maximum prospešných látok.

Mandle sú univerzálnym doplnkom najrôznejších receptov a typicky ich nájdeme v sladkých jedlách, môžete si ich dať ale i na slano. Mandle tradične zdobia torty a vianočky a mnoho ľudí si ich samozrejme vychutnáva tiež samotné, napríklad solené alebo obalené v škorici s čokoládou. U nás mandle pridávame napríklad do nátierok či pesta, sami si ich môžete dať do jogurtov alebo cereálií. Vychutnajte si vynikajúcu a zdravú desiatu v podobe nášho mandľového masla, mandľového krému s vlákninou z čakanky alebo si z mandlí vyrobte mlieko ako vegánsku alternatívu toho kravského.

Para orechy

Para orechy

Para orechy pochádzajú pôvodne z Brazílie, nie nadarmo sa im preto niekedy hovorí brazílske orechy. Rastú na stromoch zvaných juvia štíhla, ktoré sa len zriedka pestujú, väčšina para orechov rastie divoko v útrobách amazonského pralesa. Juvia patrí medzi najvyššie stromy amazónie. Para orechy nie sú pravými orechy. Juvia v skutočnosti plodí kapsuly veľké až 20 cm, ktoré obsahujú 12 až 22 semien. To, čo nazývame para orechy, sú jadrá týchto semien.

Para orechy - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Para orechy - Nutričné hodnoty

Para orechy sú najbohatším prírodným zdrojom selénu, aký poznáme. Obsahujú až 3485 % odporúčanej dennej dávky! Selén naše telo potrebuje v boji s voľnými radikálmi, zároveň podporuje imunitu, pečeň a štítnu žľazu. Para orechy sú veľmi bohaté aj na ďalšie minerály. Obsahujú takmer dvojnásobnú odporúčanú dennú dávku medi a jednu celú dávku horčíka a fosforu. Hojne zastúpené sú aj mangán a zinok.

Para orechy obsahujú veľké množstvo tuku, 37 % tohto obsahu ale tvorený polynenasýtenými mastnými kyselinami, ktoré sú zdravé pre naše srdce. Para orechy pomáhajú nášmu zdraviu tiež obsahom bielkovín, obsahujú totiž všetkých 9 základných aminokyselín. Nechýba ani rada vitamínov.

Para orechy nesmú chýbať ani v našom eshope. Výborne sa hodia na desiatu len tak samotné. Ak si ich ale chcete trochu vylepšiť, odporúčame ich opražiť na panvici alebo v rúre, aby sa zvýraznila ich chuť. Z para orechov si môžete vyrobiť vegánske mlieko či vegánsky syr, samozrejme sa skvele hodia do kaší, granoly a šalátov. Para orechy sú vhodné úplne pre všetkých, pochutnajú si na nich vegetariáni, vegáni aj ľudí s nízkosacharidovú diétou.

Pekanové orechy

Pekanové orechy

Pekanové orechy sú súčasťou plodu orechovca pekanového, mohutného stromu, ktorý sa do sveta tiež rozšíril z Nového sveta, tentoraz však zo Severnej Ameriky. Tento strom je blízkym príbuzným nášho orecha kráľovského, na ktorom rastú vlašské orechy. Dôkazom toho je mimo iného podobnosť pekanových a vlašských orechov. Pozor, ani jeden z nich nie je pravým orechom. Pekanové orechyjadrá kôstky z plodu orechovca. Najviac pekanových orechov dnes pochádza z plantáží na juhu USA a v Mexiku.

Pekanové orechy - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Pekanové orechy - Nutričné hodnoty

Pekanové orechy, ktoré majú veľa priaznivých účinkov na zdravie, sa radia medzi tučné orechy. Z veľkej časti sa však jedná o tzv. "zdravé" tuky, ktoré pomáhajú srdcovej a mozgovej činnosti. Pekanové orechy veľmi dobre zasýtia, ale vďaka nízkemu obsahu sacharidov sa hodia pre ľudí dodržujúcich low carb diétu. Pekanové orechy zároveň pôsobia ako prevencia voči rakovine prostaty (štúdia). Pekanom nechýba ani dostatok bielkovín, vlákniny, horčíka, fosforu, železa a vitamínu A a B. Sú významným zdrojom zinku, päť orechov vám dodá až ⅙ odporúčanej dennej dávky.

Pekanové orechy sú nielen zdravé, ale aj veľmi chutné. Z pekanových jedál musíme určite odporučiť tradičný americký pekanový koláč. Samozrejme sa hodia aj do ďalších dezertov alebo ako prísada do šalátov či granoly. Vďaka svojej mäkkosti sa zo zdravých pekanových orechov výborne vyrába tiež orechové maslo.

Píniové oriešky

Píniové oriešky

Máme tu ďalší nepravý orech. Píniové oriešky, čiže piňolky, sú totiž semienka borovice pínie. Tej sa najlepšie darí v oblasti Stredomoria, nie je preto divu, že sa s píniovými orieškami stretneme najmä v talianskej kuchyni. Dnes sú pínie a píniové oriešky rozšírené aj mimo územia tohto gurmánskeho národa a darí sa im na severe Afriky a v Austrálii, ale napríklad aj v Číne a v Rusku.

Píniové oriešky - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Píniové oriešky - Nutričné hodnoty

Píniové oriešky sú bohaté najmä na horčík a vitamín E a obsahujú celý rad "zdravých" tukov. Sú dôležité aj ako zdroj bielkovín, mangánu, draslíka, zinku a selénu. Z píniových orieškov získate okrem iného aj cholín, betaín, luteín, betakarotén a vitamíny A, B, C a K. Výborne sa hodí pre ľudí s nízkosacharidovou alebo bezlepkovou diétou.

Píniové oriešky sa najlepšie vynímajú v typických talianskych jedlách. Ideálne sú preto na ozdobenie šalátov či cestovín. Hovorí sa, že dobré pesto sa bez píniových orieškov nezaobíde, a touto zásadou sme sa riadili aj my. Ochutnajte naše bazalkové pesto s píniovými orieškami a uvidíte, že s týmto tvrdením budete súhlasiť.

Využitie píniových orieškov je ešte oveľa širšie, môžete ich pridať napríklad do dezertov, koláčov, ale napríklad aj do exotických jedál z Ázie. Fantázii sa medze nekladú.

Pistácie

Pistácie

Pistácie sú jedným z mála plodov, ktoré správne nazývame orechom. Rastie v strapcoch na pistácii pistáciovej, malom strome, ktorý je príbuzný ľadvinovníkovi západnému, ktorý plodí kešu orechy. Pistácie pochádzajú pôvodne z Blízkeho východu, najlepšie sa im tak darí v suchej až semi-subtropickej klíme. Irán je dodnes ich najväčším svetovým producentom. Tieto orechy sa ale pestujú aj v USA, Číne či Turecku.

Pistácie - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Pistácie - Nutričné hodnoty

V porovnaní s ostatnými orechmi majú pistácie menej tukov a vysoký obsah bielkovín. Vyznačujú sa vysokou energetickou hodnotou, rýchlo vás zasýtia a odporúčame ich ako súčasť redukčnej diéty. Pistácie sú aj významným zdrojom vitamínu E, ani vitamíny A, B, C a D však nechýba. Nájdete v nich tiež dôležité minerálne látky, ako sú napríklad železo, horčík, fosfor, zinok, mangán, selén, meď, draslík a vápnik.

Pistácie sú pre svoju charakteristickú slanú chuť a zelenú farbu populárne po celom svete. Samozrejme si ich môžete vychutnať samotné ako ľahký a zdravý snack. Určite ich ale vyskúšajte v rámci najrôznejších dezertových receptov, zmrzliny alebo napríklad šalátov. Nesmieme zabudnúť ani na baklavu, tradičné pochúťku z Osmanskej ríše, ktorej sú pistácie súčasťou. VENHEL vám ponúka pistácie rovnako v autentickom rukolovom peste.

Vlašské orechy

Vlašské orechy

Vlašské orechy pochádzajú z orecha kráľovského, čo je strom pochádzajúci pôvodne z Balkánu a Strednej Ázie. Už v staroveku však bol rozšírený takmer po celom svete a dnes je aj u nás jednou z najpestovanejšie drevín vôbec. Okrem chutných vlašských orechov je totiž využívaný ako okrasný strom, medonosný strom a pre svoje drevo. Nenechajte sa ale zmiasť názvom ! Vlašské orechy nie sú v skutočnosti orechy, ale jadrá kôstky.

Vlašské orechy - Nutričné hodnoty
Hmotnostný pomery živín (na 100 g)

Vlašské orechy - Nutričné hodnoty

Viete, že vlašské orechy obsahujú kvalitné proteíny a až 70 % množstva tukov (najmä nenasýtené mastné kyseliny), ktoré vás zasýtia a pomôžu pri chudnutí? Nie je v nich žiadny cholesterol, ale sú naopak bohaté na protizápalové antioxidanty a minerály, ako sú napríklad meď, zinok alebo horčík. Nájdeme v nich samozrejme aj vitamíny, napríklad tie radu B a E.

Vlašské orechy patria do tradičnej európskej gastronómie, iste si s nimi poradíte. Hodia sa do niektorých múčnikov a vianočného pečiva, ale tiež do šalátov, rizota alebo cestovín. Môžete z nich skúsiť vyrobiť domáce orechové maslo. U nás vám ponúkame vlašské orechy samé, ale i v lahodnej repovej zeleninovej nátierke alebo naozaj chutných nakladaných sušených paradajkách.

Zdroj: https://www.zofapp.cz/potraviny,
https://www.kaloricketabulky.cz/tabulka-potravin
https://lpi.oregonstate.edu/mic/food-beverages/nuts,
https://www.svetplodu.cz/
https://www.ochutnejorech.cz/,
https://www.bigboy.cz/blog/
http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/anatomieCR49.pdf

 

Nutričné hodnoty

Hmotnostný pomer živín (na 100 g)

Druhy orechov Bielkoviny Sacharidy Tuky Vláknina
Arašidy 25 g 24 g 52 g 8,5 g
Kešu 15,3 g 32,6 g 46,9 g 2 g
Lieskové orechy 12 g 10,5 g 61,6 g 8,5 g
Mandle 18 g 19 g 52 g 10 g
Pekanové orechy 9,2 g 13,9 g 72 g 9.5 g
Píniové oriešky 21,2 g 21,6 g 49,4 g 4,5 g
Pistácie 20,3 g 27,5 g 45,3 g 7,5 g
Vlašské orechy 15 g 14 g 65 g 6 g

Autor článku:

Michaela Gavurová

Dátum poslednej aktualizácie:

Bol tento článok pre vás užitočný?

4,5 / 5 (26 hlasovalo)

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Doprava cez Zásielkovňu už aj u nás!

Rýchly, efektívny a komfortný spôsob doručenia s viac ako 1300 výdajnými miestami po celom Slovensku.

Pri nákupe nad 50€ dopravu neplatíte

Platí pre Slovensko aj Českú republiku, tak prečo to nevyužiť?

Zažili naše výrobky cestou ku vám kopu dobrodružstiev?

Pošlite nám foto poškodeného tovaru a my vám obratom pošleme nový.

Férovo od malých lokálnych výrobcov

Podporujeme malých výrobcov a nakupujeme za férové ceny. Mnohé naše výrobky sú vyrábané ručne.

Pravidelné info o novinkách a akciách e-mailom

Venhel newsletter
Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.